Kundcase

Fastighetsföretaget Diös effektiviserar nyckelhantering genom digitalisering

I detta kundcase kikar vi lite närmare på effektiv nyckelhantering i fastigheter. När Diös fastigheter gick från papperskvittenser, till QR-kodade nycklar och digital nyckelhantering hände flera saker. Först och främst fick de bättre kontroll och en säkrare nyckelhantering. Men dessutom blev hanteringen av nycklar i fastigheterna mycket mer effektiv.

Effektivare nyckelhantering i fastigheter genom digitalisering

Fastighetsbolag har ofta många nycklar i omlopp. Därför är det viktigt att man har full kontroll på vem som har varje nyckel, när den ska lämnas tillbaka och var den befinner sig. Sedan ett tag tillbaka har Diös gått över till digital hantering av nyckelutlämning med hjälp av Realbridge-appen.

– Idag tar det bara någon minut att lämna ut en nyckel. När vi hade ett system med papperskvittenser kunde det ta upp till tio minuter att lämna ut en nyckel, säger Stefan Larsson, IT-samordnare på Diös Fastigheter i Östersund.

 

QR-koder ger en säkrare hantering av nycklar

– Förutom att vi effektiviserar och sparar tid i samband med nyckelutlämningen, är Realbridge ett sätt att minimera risken för oväntade kostnader. Vi vet att en borttappad huvudnyckel kostar oss omkring 100 000 kronor. Med hjälp av Realbridge minimerar vi risken att det sker, säger Stefan Larsson.

" Idag tar det bara någon minut att lämna ut en nyckel. När vi hade ett system med papperskvittenser kunde det ta upp till tio minuter att lämna ut en nyckel. "

Stefan Larsson

IT-samordnare

Diös Fastigheter

Scanning av QR-koder i telefon

Diös sköter hela nyckelhanteringen genom Realbridge-appen. En enkel scanning av QR-koder som man fäster på nycklarna skickar säker information och gör det möjligt att kontrollera att nyckeln blivit korrekt registrerad i realtid. Systemet underlättar och effektiviserar dokumentation och rapportering.

Enkel och smidig process

I praktiken fungerar det på så sätt att Diös får en QR-kod av Realbridge. Koden klistras sedan på nyckeln och registreras digitalt med alla uppgifter om nyckeln och fastigheten. Sedan är det klart att använda systemet. I appen kan man enkelt se vilka nycklar som är utlånade, vem som lånat dem och hur länge de varit utlånade.

– Det är ett väldigt smidigt system som är lätt att implementera i den vardagliga verksamheten, säger Stefan Larsson.

 

Vill ni också effektivisera företagets nyckelhantering?

Med Realbridge digitaliseras varje del av nyckelhanteringen. Det sparar både tid och pengar. Dessutom kan du alltid kontrollera vem som ansvarade för en viss nyckel vid ett visst tillfälle, när den lämnades ut och vem som skötte kvitteringen. All historik samlas tryggt och lättillgängligt i molnet, så att du kan komma åt den var som helst, när som helst. Kan Realbridge effektivisera er nyckelhantering? Boka en personlig demo så berättar vi mer!